Początki grafiki komputerowej zaczynają się w latach 50 XX w, lecz ze względu na duże koszty programów graficznych i komputerów w tamtych czasach, do lat 80 grafika komputerowa była wąska specjalizacją na której zastosowanie mogły pozwolić sobie tylko duże firmy z dużym budżetem. Dopiero z momentem rozpowszechnienia się komputerów osobistych grafika komputerowa stała się czymś powszechnym.
Ponieważ dział klasyfikacji grafiki komputerowej jest bardzo obszerny postaram się wam go streścić:
Celem grafiki komputerowej jest generowanie obrazów, dlatego jednym z głównych kryteriów klasyfikacji jest technika ich tworzenia.
1. Grafika wektorowa – obraz jest rysowany za pomocą kresek i łuków
2. Grafika rastrowa - obraz jest budowany z prostokątnej siatki leżących blisko siebie punktów (tzw. Pikseli) Głównym parametrem w przypadku grafiki rastrowej jest wielkość bitmapy, czyli liczba pikseli, podawana na ogół jako wymiary prostokąta.
3. Grafika dwuwymiarowa (2d) – wszystkie obiekty są płaskie.
4. Grafika trójwymiarowa (3d) - obiekty są umieszczone w przestrzeni trójwymiarowej i celem programu komputerowego jest przede wszystkim przedstawienie trójwymiarowego świata na dwuwymiarowym obrazie.
5. Grafika nieinterakcyjna - program wczytuje uprzednio przygotowane dane i na ich podstawie tworzy wynikowy obraz.
6. Grafika interakcyjna - program na bieżąco uaktualnia obraz w zależności od działań użytkownika, dzięki temu użytkownik może od razu ocenić skutki.
7. Grafika czasu rzeczywistego - program musi bardzo szybko (kilkadziesiąt razy na sekundę) regenerować obraz, aby wszelkie zmiany były natychmiast uwidocznione. Ta grafika jest powszechna w grach komputerowych.
Jakie istnieją popularne programy i formaty graficzne na dzień dzisiejszy ? Ponieważ istnieje wiele programów do tworzenia grafiki i jej obróbki przedstawię kilka tych najpopularniejszych.
Oto kilka programów i (formatów) do tworzenia i obróbki grafiki:
· rastrowej: ACDsee, Adoobe Photoshop, Corel Photo-Paint, Irfan View. Formaty:(BMP, GIF, JPEG, PCX).
· trójwymiarowej (3d): 3d Studio Max, Maya, LightWave 3d.
· wektorowej: CorelDraw, AutoCAD, Adobe FreeHand, AdobeFlash. Formaty: (SVG, AI, CDR, EPS).
przedruk od: koza87
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz